Saturday, April 19, 2008

SOFIA RAMADHANI # 1

Sedang aku merenung matanya,seolah-olah aku lupa dunia.Matanya jernih.Putih.Muka tidak bersalah.Bona Fide.Tanpa prejudis.Kanak-Kanak Kecil itu adalah anak saudaraku yang pertama.Along aku yang menjadi Partner pada Syarikat Gergasi-supply enggineer ke Offshore itu sudah menjadi bapa.Suami pada Kak Azra,seorang Cikgu Biologi dan English.Budak kecik itu berumur 6 bulan.Aku merenung lagi wajah dia.Cantik.Seorang perempuan.aku main-mainkan jari-jemarinya yang mulus itu.Aku cium pipi dia yang lembut.Aku usap ubun-ubunnya.
Ternyata aku terlalu teruja melihat dia.Sofia memang comel.Aku pulak seakan-akan terasa dia adalah anak aku.Affection and Love yang tidak boleh disangsi.Never!!Aku membayangkan dunia ini yang indah kalau aku sudah mempunyai anak secomel dia.Akan aku beri apa sahaja,memberi pendidikan,Kemahiran berbahasa-English,Malay,Arab & Mandarin.Aku akan ajar dia tentang Dunia.Aku sanggup menghabiskan berapa sahaja untuk dia-generasi yang bakal mewarisi Zuriat aku.Aku akan ajak dia melancong ke seluruh dunia-melihat luasnya alam ini-menyaksikan sendiri Sosiologi,Culture,Belief masyarakat Dunia yang berbilang kaum ini.
Tapi bila dia besar nanti-mungkin aku sukar memahaminya.Mungkin dia akan memberontak pada aku.Zamannya sudah berubah.Dan kalau mungkin dia mempunyai suami yang tidak mengerti erti kasih sayang seorang ayah pada anaknya-Mungkin senang sahaja dia akan memutuskan hubungan ini.Ah! lupakan!!aku takkan biarkan ia berlaku!!
Bagaimanakah aku mahu mempunyai dia sedangkan aku masih tidak menemui "ibunya"?.Tuhan berilah jawapan."Ibunya" pasti datang.Itu Janji Tuhan pada aku!

2 comments:

Anonymous said...

satu ari nnt pasti akan tibe masenya dipertemukan dgn 'ibunya'..

hayat said...

hehe!!thanks!!ihope so!!