Saturday, April 12, 2008

Dirisik dan "Dipaksa"Kahwin!!

Ada satu tragedi yang berlaku minggu ini.Sangat buat aku pening kepala.Korang boleh gelakkan aku.tapi aku serius aku tak tipu.Ini cerita betul.Bos aku kat tempat aku chambering tiba-tiba menelefon aku.aku hairan.apahal?ada suatu yang penting.alamak!!ada client mengadu pasal aku ker..ataupun ada perkara yang lebih penting?atau..bermacam-macam atau hadir dalam benak aku ketika itu.
aku mulakan langkah yang berani.tiba-tiba bos tanya"U ni dah ada orang belum?".aku diam."Saya single!".aku dah agak apa."Ini ada gambar awek,u tengok la dulu."aku pun tengok.cantik.tapi nampak childish.putih melepak."Dia cari orang nak suruh kahwin ngan budak ni!..tapi dia nak cari lawyer!".hampeh!ayat-ayat materialistik yang tidak mempunyai basis itu tiba-tiba mengganggu."Er!!sebenarnya saya tak berminat lagi nak cari isteri!!".jawabku ringkas."ala,berkawanlah dulu!!.Dia tanya aku sama ada aku minat ke tidak..aku tidak memberi jawapan ya atau tidak.aku biarpun ia bergantung disitu.Sedikit terkesima.rasa kurang comfortable.setelah berborak-borak,aku mengambil keputusan untuk pulang ke ofis aku.
Aku termenung sendirian.wajah aku yang kurang hensem ni kurang meyakinkan.nak kata aku kaya jauh sekali.nak kata aku stylo-pergi mampuslah!!aku selekeh jer..apakah title "lawyer" itu cukup untuk buat mak bapak diaorang terjerat dengan persepsi "sampah".Di samping dipanggil penipu besar,golongan kami dipanggil penguin dan pembelit serta dituduh bersubahat dengan penjenayah.Persepsi-persepsi sampah itu digarapkan lagi dan dipupuk baik punya(ala-ala Dafi) dari mereka yang suka menonton cerita hindustan!Gambaran lawyer yang hebat serta kaki-belit ditonjolkan jelas.dan imej "kaya"(kononnya) dilebih-lebihkan tanpa sebab.Tengok jugaklah makcik.saya ni baru bekerja..kalau nak lawyer yang kaya,carilah lawyer-lawyer tua yang hebat-hebat,kat KL ramai!tetiba lak makcik dia telefon,paksa-paksa aku SMS anak sedara dia.aku buat tak layan jer.aku dah terjerat.sebenarnya aku tak suka dipaksa-paksa begitu.Budak umur 21 tahun tu masih mentah.Ini semua plan makbapak ngan makcikpakcik diorang jer.aku mintak maaf kat budak tu.aku taknak apa-apa hubungan ngan dia.Orang tak boleh paksa kita untuk sayang orang yang kita tak suka!!Itulah kehidupan masyarakat melayu,terlalu kebendaan!!

No comments: