Saturday, April 12, 2008

Sang pemetik Gitar

Aku petik tali gitar buruk itu
Seburuk gitar itupun dia ada lagu
Seburuk diapun dia mampu hiburkan jiwa
Sedang seburuk akupun tak mampu menghiburkan sesiapa
Aku dan gitar aku-lagi hina aku!
Gitar aku lagi beruntung!!biarpun dia hanya kayu lapis
Bentuknya hodoh-buruk-warnanya pudar—tapi melodinya cukup asyik!
Hingga aku boleh lupa dunia-dan segala isinya!

Aku petik tali gitar buruk itu
Aku mainkan lagu-lagu puisi Ramli Sarip
Biarpun manusia tidak menghargai zahirmu wahai gitar buruk!
Tapi darimu—seribu satu lagu bolehku petik-ku mainkan ku alun cermat
Yang buatkan sang Pendengar mengalun bersama-menari tanpa sedar
Bisa Buatkan Yang Mendengar itu menangis barangkali-syahdu!
Seakan-akan terangkat -bangkit Roh dari Jasad..
Manusia-manusia seakan-akan lupa—seolah-olah kepalanya dilantun-lantun ombak
Mata terus kuyu dan terpejam—asyik!
Lagu yang lahir dari sedalam-dalam hati
Biarpun Bentuknya hodoh-buruk-warnanya pudar—tapi melodinya cukup asyik!
Hingga aku boleh lupa dunia-dan segala isinya!

Aku petik lagi tali gitar buruk itu
Mengajak manusia Mengenal Tuhan Rabbi-melalui puisi
Barangkali inilah hiburan Ahli-Ahli Jannah wal Firdaus
Hidup aman dan tenteram setenang-tenangnya-dialunkan petik-petik gitar
Bidadari-Bidadari Syurga yang cantik putih mulus datang menghibur
Bergelak ketawa-Bergurau senda-tidak berhenti-henti dan abadi
Mencedok sekali sekala dengan bejana emas dari Sungai Susu yang mengalir
Adakah kalau syurga tidak menjemputku ke sana
Apakah masih ada peluang aku menjadi pemetik Gitar di Syurga?



Hayat Muhamad
"aku ingin ke Syorga"

No comments: