Saturday, April 12, 2008

Melihat TUHAN &Melihat Syaitan

Melihat Tuhan

Aku berjalan Melihat(kebesaran) Tuhan
Aku berjalan ke manapun aku melihat(kebesaran) Tuhan
Pada tapak tanganku
Pada indahnya alam
Pada ombak
Pada deru laut
Pada helang dan camar yang saling berkejaran
Pada alirnya air dari bukit
Pada ratusan bintang-berkedip-kedip
Pada bulan yang cerah-menyuluh malam yang samar
Aku nampak(kebesaran)Tuhan
Bila kusujud,ku tahu Tuhan Memandangku
Bila kurukuk,ku tahu Tuhan Memerhatikanku
Bila kutahajud,kutahu Tuhan dekat denganku di waktu itu
Bila kubernafas- asma’- asma’NYA bersatu…
Aku berzikir-mengulang-ngulang memujiMU
Pada Malam yang sepi—yang kelam-sunyi-aku khalwah denganMu
Aku sampaikan salam Selawat pada Rasul—para Wali,Syuhada’
Aku iringi Al-Fatihah,Pembuka Kitab anNazir buat asal keturunanku,
Aku mohon Dia redha aku hambaNYA,Dia redha UgamaNya Ugamaku,redha RasulNya Rasulku….
Aku mohon syafaat Rasulillah
Aku mohon Sirat al-Mustakim
Aku mohon diampuni dosa-dosaku…
Aku ingin dekat denganMU
Moga Matiku di dalam Iman yang mulus
Dimudahkan aku mengucap syahadah
Dimudahkan aku bila Izrail datang memanggil
Bila kudengar desir-desir nama tanda ajal di Syurga jatuh.
Semoga aku masih lagi tersenyum
Bila Roh meninggalkan jasad di akhir HAYAT.


Aku melihat SYAITAN

Kuberjalan kemanapun kulihat Syaitan
Berbisik-bisik,gemersik suara-suara halus
Menekan-nekan hati-jadi bergelegak dan memberontak
Untuk memberontak semua Qada’ dan Qadar Tuhan
Menginjak-injak benak akal meracun- menolak
Untuk mengimani apa yang Ghaib-iaitu Tuhan,Malaikat-Syurga dan Neraka
Memaksa-maksaku untuk tidak percaya pada Mizan
Mendetik-detik untuk meragui Titian Sirat dan Hisab
Untuk aku ragui..buku Amalan yang boleh berkata-kata
Dan dosa-dosa sekecil manapun akan dipapar-tayang
Dan setiap kebaikan dikirakan satu-satu..
Dan jari-jari ini bercakap-cakap
Dan kaki menjadi saksi—kemana tuannya pergi
Dan mata menjadi saksi utama—yang menyaksikan semuanya..
Mahkamah Tuhan yang bukan adversarial
Tiada peluang bagi teknikalitis,Voir Daire-Harbeas Corpus,
Tuhan bukan rujuk Evidence Act 1960 karangan Stephen
Tuhan tak pandang Penal Code yang dicedok dari India
Tuhan tak pakai Rule of High Court dan Subordinate Court Rule
Tuhan tak layan defence Alibi..
Manusia di sana-semua menggigil-gigil takut
Pucat-pucat-terkedu-kedu-menangis-menangis
Minta dikembalikan semula ke dunia untuk beramal…
Jelas sudah Syurga Itu dan Neraka.
Siapa yang ikut agama—dia selamat
Siapa yang ikut syaitan-dia sesat
Kuberjalan lagi aku melihat Syaitan
Terkedek-kedek kesana dan ke mari
Melaga-lagakan manusia yang marhain
Mengumpat-mengeji-mengata-ngata—semarakkan api-api bermusuh
Biar manusia bergaduh-gaduh…biar manusia tidak aman dan tenang
Supaya manusia jauh dari memikirkan Tuhan
Memikir Rahmat dan Berkat…
Aku melihat SILKHONNAS…
Manusia-manusia yang bertopeng syaitan..
Merengek-rengek memadu cinta nafsu..
Merengek-rengek minta dibelai..
Aku manusia lupa..
Aku tahu…Neraka memanggil-manggil aku dengan jelek
Syurga tidak menjemputku…aku tahu…
Biarlah aku menjadi setinggan sementara di A’raf……

Hayat Muhamad
Street Rationalist
Dec 07

No comments: