Saturday, April 19, 2008

Najib Rohim dan Yazid Sairi

Sedang aku berkelana mencari breakfast pagi,tiba-tiba si Yazid telefon.
"Aku ada kat airport ni!".
"Airport mana?", jawab aku macam bodoh.
"Terengganu ni hanya ada satu Airport sahaja.haha!"
"Ok, aku ambik kau!".
Yazid ni dulunya antara kawan-kawan aku dekat UIA,Kuliyyah of Law,yang aku tahu cakap dia selalu main-main tapi serius dalam belajar.Suka mengutarakan pendapat terutamanya dalam kelas Jurisprudence,kelas Mr IQBAL,tetapi pendapatnya mesti (aku yakin) dapat dipatahkan dengan mudah oleh aku..haha!!(tipu jer la!!).Kebolehan dia agak terserlah.Korang boleh mengikuti teori-teorinya di Ritmarentaka.Wordpress.com.
Bagi aku Yazid ni,seorang yang cerdik tidak terzahir!hahah..orang nampak dia biasa jer..Timbalan Pengarah Biro Bantuan Guaman Negeri Sembilan.Aku ajak dia "dating"(jalan-jalanla maksud aku kat Kuala Terenganu) dan melihat sendiri Taman Syahbandar.Stage untuk melihat kapal-kapal layar berentap di Monsoon Cup.Teluk Warisan hanya dapat dilihat dari jauh(restricted area).Then ,mamat ni biasalah bercerita tentang kehidupan dia yang tak best!!hahah..Pastu aku hantar dia ke Hotel Primula.Dia cakap ada kursus.
Lepas tu lak,aku ke KL atas sebab-sebab yang tidak boleh diberitahu,aku jumpa Najib Rohim,Lawyer Criminal kat Hanif & Co.Office dia kalau nak dibanding dengan office aku Ahmad Fairuz &Co, lagi cantiklah office aku.hahahah!! tapi yang penting,najib telah berubah,dari insan yang aku anggap dulu biasa-biasa jer(average) tapi tetiba jer menjadi orang yang menjadi agak glamour.Dari sumber yang diketahui,dia kerap mengemukankan Cross-Examination pada saksi lawan dengan ayat bunga-bunga dan kerap(mungkin beratus kali kot)meminta maaf tanpa sebab yang sangat Munasabah!!mungkin dia nak tunjukkan yang dia adalah lawyer "jambu"!yang lembut tapi berbisa!!Hahahaha..aku jumpa bos dia,Encik Hanif,ex-inspector,UIA law graduate.sangat Low Profile dan kerap melawak.Tapi ilmunya sangat luas.Aku tak faham kenapa OKT(accused) ramai India cari dia dan nak pakai Tuan Hanif? Adakah dia adalah Lawyer melayu yang hebat?Dia berbual-bual dengan aku.Sedikit sebanyak dia "turunkan ilmu jenayah" dia pada aku.Dari Section 12(2) ADB 52(dadah),dia tanya apa defence aku pada kes yang jointly charge.Tidak hanya meletakkan kes PP v Balachandran-the court must see every angle with maximum evaluation tetapi banyak lagi tactical on technicalities yang dikongsi bersama.Tidak cukup dengan kes PP V Mohd Radzi-issue of possession,banyak lagi perkara yang tidak sempat untuk aku ceritakan.Terima kasih banyak Tuan.korang boleh "terjun" ke Blog najib orangs.wordpress.com.
Apapun aku harap aku akan jadi yang terbaik--Kita akan jadi apa yang kita ingin jadi.Tanamkan azam-gigih berusaha!!

2 comments:

Anonymous said...

good career...truskan menjadi peguam yg berwibawa...

Unknown said...

good career.kirim salam pada yazid :)