Saturday, April 12, 2008

bumi yang berputar

Aku tak khilaf bila aku menyatakan bahawa aku kecewa
Aku tidak khilaf bila aku menyadarkan sesiapa yang gelamun-
Yang tengah dan sedang serta masih..
Aku tidak khilaf bila aku katakan dalam putaran bumi ini
Setiap minit pasti ada yang putus cinta dan kecewa..
Dan setiap minit itu jua-ada yang melompat ghairah kerana cintanya diterima
Setiap minit itu ada tangis dan ada senyum riang..
Dalam pengetahuan Tuhan sekelumitpun –semuanya!

Bumi berputar lagi,lagi dan lagi..
Ada yang kecewa diberikan Syurga setelah itu
Ada yang Melompat-riang itu sugul kembali
Ada yang kecewa terus menerus kecewa kepingin sampai-bila-bila
Ada yang merasakan Tuah,gembira sepanjang masa
Apa yang kita lalui—jauh berbeda
Dan bumi ini terus berputar
Masa terus berjalan—laju!
Dalam saat itu jua-ada yang merintih kematian
Dan pasti ada ayah dan ibu menangis kesyukuran menyambut kelahiran
Bumi tidak pernah berhenti----berputar lagi dan lagi!

Wanita yang setia selalu dipermainkan lelaki durjana
Dan lelaki yang setia selalu dipermainkan wanita durjana
Selagi Bumi berputar—ia membawa hukum alam..Sifir kehidupan..
Hukum Sunnatullah yang tetap—hanya berubah bila Tuhan kehendak
Manusia-manusia yang hidup di atas bumi berputar ini hanya mampu berdoa
Berdoa dan berusaha-semuga tercapai segala mahu akalnya
Tercapai segala maksud hatinya-maksud nafsu dan zahirnya
Yang Cantik di mata-Yang Indah-Yang Berkelip-Yang Terpukau Lahir
Sedang Dunia ini terus—menerus berputar
Berputar laju hingga pening mereka yang ingkar
Ingkar pada hukum putar!!


Hayat Muhamad
Singgah seketika Kat Zamani Mohamad & Co
K Terengganu.

No comments: