Thursday, February 5, 2009

OKT menangis di Penjara.

Kemanusiaan aku pun ada tahap.Cerita Okt kali ini sebijik macam dalam Mastika.Ramli(bukan nama sebenar),55 tahun dikenakan 2 tuduhan rogol anak sendiri.Bagi pihak pendakwaan,ia adalah satu kes yang sangat serius.Generally aku setuju.Tapi ada cerita di sebalik tabir.

Ramli dituduh dengan 2 pertuduhan.Tuduhan pertama di rumah sewa dan kedua di rumah sednri.Tuduhan pertama tidak lekat sebab rumah yang disewa itu tidak pernah wujud.Masa kejadian,keluarga mereka tidak pernah menyewa lagi rumah tersebut!pertuduhan kedua pulak masa dan tempat rogol sangat diragui.Kami telah tender buku kedatangannya ke sekolah--dia ade di sekolah ketika kejadian tersebut!

In short,kejadian rogol itu sungguh aku percaya tidak pernah berlaku.

Adiknye memberi keterangan.Ayahnya memukul Ina(bukan nama sebenar) sebab adiknya sangat liar dan ada boyfrend dan keluar malam tanpa keluarga mengetahui.Ina terlalu marah pada ayahnya dan melarikan diri bersama bfnya.Ina buat repot kata ayahnya merogol dia!

Semata-mata keterangan Doktor mengatakan hymen dah koyak dan konsisten bagi aku tidak mencerminkan kes tersebut.(kalau pompuan dah tidor ngan ramai jantan-sure takde dara!)

Aku jumpa Ramli.dia sebak.menangis.Tiap-tiap malam dia berdoa.solat hajat.Aku tumpang simpati.Dia dikenakan hukuman 16 tahun penjara tanpa sebat!

"pakcik telah dianiaya!"
"pakcik telah dianiaya!"

dia ulang ayat itu macam zikir.

Kami appeal kes itu.Tunggu date High Court.Honestly,setakat ini,kami tak bilkan satu sen pun legal fees pada dia.kami buat kerja amal.Tuhan jumpakan dia dengan kami.Mungkin Tuhan sengajakan.

Kami tau,Kami Yakin Keadilan pasti ada.Kes ini sangat unik.Perasaan Marah,empathy,geram,Pasrah saling bercampur baur.

Doakan kami menang di High Court nanti.Kalau korang nak datang tengok pun ok!

3 comments:

GreenApple said...

masa aku chambering dulu.. aku pon bedepan ngan OKT cam nie.. sian sgt gamak giler anak tuduh abah dia wat cam tue... semoga kebenaran berpihak pada yg benar!

~salwaredzuan~ said...

ermmm..pelik gak..walaupon it is an establised fact tht the girl has been raped..but the issue b4 ct was whether her father raped her?wats the nexus btw the evidence tht leads to coutr's fact finding stating tht the ftaher was accountable for the incident?adakah terdapat dna the father in tact to her body? and even if so..which part of her body?reasonable doubt !!

hayat said...

green apple,
seorang ayah selalunya nampak bengis,garang,tapi siapa tau Dia amat sayang pada anak-anaknya!

Ohara,
NO DNA,NO NEXUS,she just make a report then everything isnt in our favour!!:C