Sunday, February 22, 2009

Dengarkanlahhh..

Hari ini aku tutup handphone.aku biarkan saja hanphone aku kehabisan bateri tidak dicharge.Aku mula rasakan keamanan dan hati yang tenang.Masakan tidak,kalau dibuka,hanphoneku berdering-dering,1001 masalah diadukan kepada aku,bukan masalah legal,tetapi semua masalah klien diajukan kepada aku.tidak kurang juga yang mengajakku keluar minum-minum.hari ini aku namakan HANDPHONE-OFF-DAY!cuma kekadang rasa kesian bila bukak balik hanphone,ada byk miskol yang masuk.Tetapi bila diteliti hanya nombor sama yang appear,dari ofis dan dari clerk,then dari beberapa nombor yg tak dikenali.Aku ada handphone kedua yang nomborya hanya diberi kepada orang-orang tertentu.Baru aku faham,aku sebenarnya jenis yang perlukan privacy-dan buat hati aku tenang!


Bermula dengan HP-OFF-DAY,aku juga mula tidak membuka TV dari mula jam 8 malam hingga 9 malam..Aku benci pada provokasi-provokasi politik yang bagi aku sudah tidak ada ketamadunan dan nilai-nilai kemanusiaan.Beli lembu korban untuk sedekah pun salah.Dan aku mula berkira-kira untuk tidak tidur berbogel,takut-takut ada yang nak ambik gambar aku terkangkang..hahahha.aku rasa ramai setuju dengan aku,bahawa untuk tidak tengok TV lebih baik demi hati yang tenang dan jiwa dan aman. TV-OFF DAY juga bermula.membelek lembaran suratkhabar arus perdana juga menyakitkan hati.Isu sama,didendangkan kembali dengan tema yang sama dari dalam TV tadi.setiap lembaran-lembaran yang aku belek juga mengandungi provokasi yang melampau dan aku percaya ceritanya tidaklah segempar manapun tapi diapi-apikan untuk tujuan sebelah pihak.


Dari TV aku teruskan dengan kempen YM-OFF DAY.aku rasa YM 24 jam tidak memberikan aku manfaat yang banyak.Lebih baik aku baca buku dan decided Case dan memahami dengan lebih mendalam sesuatu principle dan exception.aku buka jarang-jarang sekali je YM.Aku rasa aku perlu lakukan semua ini untuk aku jadi insan yang lebih baik. Kemudian,aku pastikan hidup aku lebih religious.Solat Subuh harus dijaga sebaik mungkin.dan pastikan Aku melakukan sedikit amalan yang termampu-agar aku berubah menjadi manusia yang lebih aman jiwa dengan berusaha menjadi dekat dengan Allah.Cubalah sehabis baik jauhkan segala dosa yang zahir.InsyaAllah. Aku rasa aku harus bermula dari hari ini.Untuk menjadi seorang Ayah yang baik kepada anak-anak aku nanti,aku harus mulakan,untuk menjadi yang terbaik-aku harus berusaha keras.


Valentine?tahun 2006 ada la aku sambut hari ni,masa tu aku ada awek sehidup mati dengan aku.kemudian dia blah.dia maybe sanggup hidup semati dengan orang lain lak.Begitulah manusia.Lepas tu,aku mula belajar hidup sendiri dari akhir 2006 hinggalah ke hari ini 2009.aku shopping seorang diri,makan mcd seorang diri,Window Shopping seorang diri,dan aku mula dapat rasa aku punyai masa untuk sayangi hidup aku sendiri,aku mula pakai baju yang mahal sikit,beli jeans yang mahal sikit dan ada sedikit gadgets baru-notebook,hanphone,MP3(apa aku nak cakap-couple-couple ni habis duit banyak--kalau korang tak setuju tak ape).Couple ni macammana korang handle lah.time couple la sakit jiwa sebab selalu gaduh.pastu clash ruju clash rujuk clash balik rujuk balik..last-last skali..aku memilih jalan solo..tak tahulah ending aku nanti macammana..urmmm..wait n see!! Apapun,aku percaya manusia tidak pernah sempurna.Nasihat aku pada perempuan yang cantik,jangan mainkan hati dan perasaan lelaki yang baikhati dan budiman.Dan percayalah manusia tidak pernah sempurna..sampai bila-bila!

2 comments:

Hartini Omar said...

hayat,
-hidup sendiri buat kita lebih hargai diri sendiri. belajar mengenal diri, kemampuan dan kekurangan diri sendiri

Anonymous said...

agreed, single is free and double makes so much trouble. Live your life heavenly.. and feel the damm cool life.