Saturday, November 8, 2008

TUHAN YG MEMBERIKU KEAJAIBAN!!l a true life story of mine!!




Aku lahir tidak cukup bulan, bertarung antara hidup dan mati, diberikan nama HAYAT supaya terus hidup-bayi itu tidak mengerti. Sebagai bayi yg tak cukup bulan, aku melalui kehidupan ini juga dengan agak sukar-kadang-kadang orang tak harap pun kita berjaya kerana memandang rendah pada keupayaan kita. Mungkin ramai yang menggolongkan golongan aku sebaris dengan budak lembam dan syndrome down tapi korang silap.

1 tahun-aku hanya bayi yang sakit-sakit, kena Asma.

2 tahun-Aku mungkin boleh bertatih dan berjalan-Mama dan Papa harap dia terus hidup. Memandangkan aku ada abang yg juga tak cukup bulan pastu meninggal!

3 tahun-Manja dan selalu pakai uniform askar. Walau dia tahu dia takkan jadi askar.

4 tahun-Masih dikira kecil.Selalu kena buli ngan abang-abang.

5 tahun-minat mengaji dan mula belajar membaca.

6 tahun-masuk tadika, jadi kanak-kanak riang, Cuma terhalang. Asma selalu datang.

7 tahun-masuk darjah satu. Selalu dapat no 3 dalam kelas. Minat melukis. Pandai guna crayon.

8 tahun –darjah dua. Belajar jadi tak pandai sangat. Suka main congkak lawan org dewasa tapi selalu main tipu..yang penting menang.

9 tahun-darjah 3-pindah ke Besut. Masuk kelas pandai walau tak pandai sangat.Minat muzik dan menyanyi.

10 tahun-darjah 4..selalu kena cubit ngan cikgu Math.Minat main bola tapi sebab agak manja.Suka masuk pertandingan hafazan.Dah wakil sekolah melukis poster.

11 tahun-darjah 5-mula belajar tarannum.Dan main rekoder.Minat Math.

12 tahun-Wakil daerah ke Negeri tarannum.Ahli kelab catur elit, Presiden St John Ambulance.Selalu baca doa depan perhimpunan.Wakil sekolah pertandingan melukis poster.Tapi sayang tak dapat 4A.Dapat 3A 1B je.English Lak tu.Kena kutuk ngan saudara mara.Sedih giler. Ayah maybe fikir nak antar aku sekolah pondok je.Pakcik aku pulak yg balik Amerika tu pulak provok-"kalau anak tak pandai English-hantar sekolah arab la!".Berasap otak aku

13 tahun-Masuk Form one sekolah Arab.Duduk asrama.Sekolah kat umah je.

14 tahun-Masuk form 2—sebab muka jambu, ejas ramai aweks. Kakak angkat pun ramai.Kelab Nasyid Sekolah.Asal ada event je, sure atas pentas.Berlakon.Siap nyanyi Hindustan lagi.Entah macammana penyakit Asma boleh hilang!

15 tahun-Form 3-PMR dapat 6A je 2B(geog dan sejarah) dan 1C(Arab).Masalah budak sek Arab yg tak score.Memalukan keluarga je.Anak ustazah tu.

16 tahun-Form 4.Masuk kelas Sains Tulen kejap.Pastu terus ke Maahad Tahfiz.aduss..hafal Quran lak..asal payah ingat ni.asyik kena denda je..Hilang kebuayaanku!!!Wakil sekolah Debat dan Pidato..asyik muka aku je atass stage ni.Kelab nasyid la cam biasa..Lagu Arab beb!!!

17 Tahun-Masuk Sekolah Arab lain.Keluar Maahad Tahfiz.sebab susah nak hafal.tapi still wakil sekolah baru debat lagi.pastu Pidato Piala Diraja-Johan lagi.Kalah sekolah cina!!amik SPM on the spot.mampus aku.sebab sekolah Maahad tak daftar SPM.Belajar sendiri.6 bulan to go.lambak sahaja sukatan form 4 dan form 5!!!Tuhan tolong berikan keajaiban!!

18 tahun-Amik aliran Thanawi 3-budak aliran arab.Tapi tiba-tiba jadi terer English.Terus jadik President English Language Society!isi borang masuk IPTA.berbekalkan hanya 4A4B dan 1C(bahasa Melayu dapat C..hahha)yang tinggi English ngan Arab je..Syukur.

19 tahun-Entah Apa UIA pandang result aku, aku pun heran. Aku dah daftar kat Matrik UIA course apa?Undang-Undang!terkejut beruk makbapak aku.Budak tak cukup bulan yg selalu sakit ini buat rekod olimpik ke?

20 tahun-Kat Matrik tu, aku belajar betul2.Cuma end Matrik tu aku repeat paper.

21-masuk UIA Gombak-mula-mula pointer 2.8 je.Tahun pertama tak sukar sangat.subject cam Matrik lagi.Masuk Mooting Competition(ala macam debat dalam court tu!).Tiba dapat Best Mooter Award!!padahal Team aku wat kerja.aku tukang present je!

22-Tahun kedua memang sukar nak mampus.Hafal Kes macam nak mati.Principle macam haram!!Kena Faham Kena Hafal.Akta-Akta!!!apehal..ada nak makan orang ni. Ada jugak repeat paper.Sabar la Hayat!!

23-tahun ketiga.aku tengok ramai gak kawan aku yg dah kena tendang.atau tukar course..Masa final year.final sem ada paper sangkut gak..Masa ni ingat masa depan dah hancur.Tapi Mama cakap solat hajat banyak.aku cakap dalam hati “Ya Allah,ini final sem aku,Berilah aku keajaiban lagi”.Hahah..Syukur dapat Grad Cuma pointer rendah.takpelah.Masa Grad, ada pensyarah cakap “Eh,ko berjaya jugak grad!”..hahahh..aku rasa macam nak mencarut je..kikki!!

24-Masuk Chambering Kat Ganu.3 bulan pertama stay kat Gov Loan.Selalu kena herdik ngan clerk.Masa ni masa sangat sukar.Awek just walk away from my life innocently..padahal masa ini kita baru nak belajar nak hidup cara orang dewasa.Macam giler je aku.Start tak tidur malam.Ingat aku masa baby-stay dalam incubator..Tuhan Mahu Aku terus hidup kan?kalau dia nak takdirkan aku mati, dalam incubator tu aku dah mati!!
Pastu aku sibukkan diri aku dengan dunia criminal lak.tiap-tiap hari aku pergi court-tengok criminal proceedings.Bangang pulak,time Chambering, kena repeat Ethic Course lak!! Takpe repeat2 ni aku dah biasa.

25—Tahun ni memang keramat. Orang berebut2 nak amik aku keje.aku kalau melihat incubator tu—maybe aku rasa budak yang tak cukup bulan tu maybe org yg tak berguna,tapi aku rasa ia salah.Mungkin bekas awek aku je yg anggap aku cam tak guna,tapi ramai lagi yg hargai hidup aku ni.Aku decide masuk firm Ahmad Fairuz & Co.Alhamdulillah,Tuhan dah buka pintu rezeki aku.InsyaAllah, kesusahan aku akan berakhir!

Aku rasa aku dah buktikan sesuatu.Budak Tak cukup bulan,yang memang sah tak pandai,selalu pindah sekolah,siap putus cinta,tak hensem,bekas awek aku selalu kutuk aku..tapi sebenarnya aku mula syukur..Tuhan tu kan Ada-Dia boleh buat apa sahaja..Sekelip mata DIA boleh ubah apa-apa yg dia nak!!!harap budak tak cukup bulan ambik iktibar…Kuatkan semangat..kalau kita usaha mesti kita dapat!!!Kuncinya jangan putus asa!!!

Hidup ini kan masih jauhhhh!!!hidup kena terus!!!


Hayat Muhamad
hobinya bermain gitar, forex chart, blogging, puisi, menulis, bersosial, membaca buku,wataknya dual dan kontras-boleh menjadi imam tarawikh jika perlu dan bermain muzik jika ada waktu.otaknya diisi dengan ratusan buku motivasi.Mindanya minda bisnes.Cuma hatinya terluka parah.Ya Tuhan berikanlah dia satu lagi keajaibanMU!

8 comments:

GreenApple said...

Beb.. pasni aku nk gak letak entry citer pasal aku tak cukup TIDO & makan... hoho...

adyusof said...

pasni citer si kurus skizo plak...

Hartini Omar said...

susur galur 'hayat'mu, hayat.. aku tumpang bangga bila kau bertemu jaya =P tuah ayam nmpak di kaki, tuah manusia siapa yg tau..

WS Zuriati said...

Akak memang selalu terhibur bila baca cerita hayat...

hayat said...

farren,setiap orang ada cerita sedih kan?nanti ko tulis dlm blog ko ok!!!

edi,ko tulis gak dalam blog ko,camne ko jadi kurus ala-ala skizo..hahah

hartini, kakiku tiada kaitan dengan ayam..hahah..trima kasih..

kak zuriati, terhibur dalam mengambil teladan..heheh!!

madaniah said...

salam.tibe rase nak mengomen kat sini..seronok baca entry ni..betol tuh..dalam hidup,kita selalu mengharapkan keajaiban berlaku..bile keajaiban tu datang,baru kita sedr betapa Allah itu dekat dengan hambaNya..

lil' Munchkin said...

hi.
nice entry. like it.

premature babies are trully genius.
proud with wat u are... :)

*Mawar Nafastari* said...

saya pun premature baby juga masa lahir dulu.. even i'm so kecik, sekecik tapak tangan je.. 1.7kg! hehe.. Semuanya kuasa Allah.. hidup dan mati kita ditentukan oleh-Nya.
Semoga kita tidak pernah lupa menjadi hamba yang bersyukur.